Krievija: Kunguras ledus ala

28. jūnijs, 2016

Pēc trim Maskavā pavadītām dienām braucam uz Sibīrijas pusi. Novosibirskā mūs gaida mūsu draugs Žeņa un viņa paziņa no Vācijas – Kerolaina. Esam sarunājuši doties trijos īsos pārgājienos – gar Baikāla dzelzceļu, Olhona salā un Altaja kalnos. Vēlāk gan plāni mainās, un Altaja pārgājienu aizstājam ar laivu braucienu pa upi Berdj.

Tā kā no Maskavas līdz Novosibirskai ir jābrauc aptuveni 60 stundas, mēs ar Žeņu izplānojam, ka pa ceļam apstāsimies divās vietās – apskatīt ledus alu Kunguras pilsētā un atpūsties Omskā. Braucam plackarta klasē, un šie trīs braucieni (Maskava – Kungura, Kungura – Omska, Omska – Novosibirska) kopā izmaksā aptuveni 100 euro. Vairāk par Krievijas vilcieniem vari uzzināt šajā rakstā – Kā tas ir – braukt ar vilcienu Krievijā?

Pēc 36 stundu ilga brauciena, kas starpcitu līdz šim ir ilgākais, ko esam pavadījuši vilcienā, izkāpjam ārā Kungas stacijā. Pirms vilciena piestāšanas jau saprotam, ka ārā būs krietni vēsāks nekā Maskavā, tāpēc saģērbjamies siltāk un uzvelkam lietus jakas. Tā kā mugursomas un maisiņu ar guļammaisiem un pārgājiena nūjām līdz vakaram atstāsim stacijas bagāžas glabātuvē, nelielajā ūdens izturīgajā somā saliekam mantas, kas būs nepieciešamas pa dienu – kameru, telefonus, dokumentus un dažādus sīkumus.

Jā, Kungura mūs pārsteidz ar patiešām vēsu un lietainu laiku. Savelkam kapuces ciešāk un uzvelkam skafus. Tāda pārmaiņa! Maskavā bija +33 grādi, savukārt te – labi ja +12! Sajūta gluži kā rudenī!

Noglabājam somas (darbiniece mums pat iedod atlaidi, jo somas ir diezgan mazas) un, skatoties kartē, dodamies ledus alas virzienā. Ejam pa dubļainu ceļa malu un gar maziem lauku veikaliņiem. Smejamies, ka nekas neliecina par to, ka te atrodas tik populārs tūrisma objekts.

Pa ceļam uz Kunguras alu
Lada un maza māja
Re, kāda smuka Ladiņa! (Pa ceļam uz Kunguras alu.)

Par pašu alu

Kunguras ledus ala (Кунгурская пещера) ir veidojusies karsta procesu rezultātā. Alai ir vairākas klimata zonas: telpas, kur temperatūra vienmēr ir zem nulles, telpas, kur temperatūra ir virs nulles un pārejas zona, kur temperatūra mainās atkarībā no gadalaika. Tātad, ziemas laikā lielākā daļa telpu ir klātas ar ledu. Vasarā ar ledu klātas ir tikai dažas.

Ala ir labirintu sistēma, un tā ir 5,7 km gara. Alai ir viens “stāvs”, un tas vairākās vietās atrodas līmenī ar upi Silvu (Сылва). Ūdens tuvuma iespaidā ala šogad, mēnesi divus pirms mūsu ierašanās Krievijā, bija applūdusi. Tāpēc mūsu apmeklējua laikā ledu redzam salīdzinoši maz.

Kunguras ala apskatei atvērtas 1914. gadā, un tagad tūristiem ir pieejami divi apskates maršruti: klasiskais aplis (1,5 km garš, un to noiet aptuveni pa stundu un 20 min) un 2 km garš aplis ar augstāku grūtības pakāpi un gaismas šovu. Mēs izvēlamies to pirmo. Biļetes cena – ap 7 euro.

Jāpiebilst, ka Kunguras ala ir viena no lielākajām tāda veida alām Krievijā.

Ja Kunguras alu apmeklē karstā vasaras dienā un līdzi neesi paņēmis nevienu siltu apģērbu, tad par nosalšanu nav jāuztraucas. Kasēs pie alas var iznomāt siltas ziemas jakas. Tā kā mēs Kungurā ierodamies vēsā un lietainā dienā un esam uzvilkuši gan lietus jakas, gan siltus džemperus, tad iztiekam bez nomas jakām. Bet aukstumu jūtam tik un tā, it īpaši pirmajā (“mīnusu”) zonā, kas atrodas alas sākumā. Šobrīd temperatūra šajā zonā ir ap -5 grādiem! Prasās pēc cimdiem!

Apmeklētāji fotografē ledus kristālus, Kunguras ala
Apmeklētāji fotografē ledus kristālus

Ko redzam mēs

Ledus alas aukstajā zonā ir izvietotas arī pāris skulptūras, kuras ir skaisti izgaismtotas ar krāsainām lampiņām. Uz alas sienām un griestiem ir iespaidīgi ledus veidojumi un ledus kristāli, kas arī tiek apgaismoti. Ir vietas, kur lāstekas “aug” gan no augšas, gan no apakšas. Gluži kā stalaktīti un stalagmīti. Vēlāk, kad pametam auksto zonu un ieejam siltākā zonā, redzam arī īstus stalaktītus un stalagmītus, kā arī ļoti gludus, ūdens nopulētus akmeņus!

Tā kā alā ir pilnīga tumsa, gide iet mums pa priekšu (mēs, starpcitu, esam padsmit cilvēku grupa) un ieslēdz gaismu. Tiklīdz, kad mēs pametam kādu telpu, viņa gaismu izslēdz. Daži akmens veidojumi, kā arī ūdens ir īpaši izgaismoti ar krāsainām lampiņām. Vienā no alas telpām gide izslēdz gaismu un ļauj mums izbaudīt pilnīgu tumsu. Savāda sajūta – tu zini, ka atrodies vairākus metrus zem zemes, nezini, kurā virzienā jādodas, lai atrastu nākamo telpu vai kaut vai iepriekšējo telpu, gaisma visās telpās nu jau ir izslēgta, pilnīgs klusums…

Alā ir daži lieli super-dzidri ezeri. Redzam tikai nelielu daļu no ūdenstilpnēm, jo ezeri paiet alās, zem klintīm, un ir atkal redzami otrā pusē, vietā, kas nav iekļauts mūsu maršrutā. Ezeri ir dziļi, bet neskatoties uz to, dibens gandrīz vienmēr ir redzams, jo ūdens ir ļoti dzidrs. Šī iemesla dēļ ezeros dažviet atspoguļojas arī zemāko alu telpu griesti. Ekskursijas laikā nonākam arī pie īpaši dziļas vietas vienā no ezeriem. Diemžēl neatceros, kāds ir tā dziļums. Bet ķermenim lika notrīsēt (brr!) fakts, ka pa šo salīdzinoši mazo caurumu klintī peld iekšā nirēji. Tā kā nirusi vēl neesmu, tas liekas diezgan biedējoši. Bet ja es atceros pareizi, pēc tā mazā “caurumiņa” telpa paliek plašāka.

Viena no ledus skulptūrām Kunguras ledus alā

Pēc Kunguras alas apskates dodamies atpakaļ pilsētas centra virzienā. Pa ceļam piestājam vienā no ēstuvēm (kaut kāds кафе) uz pusdienām. No ārpuses ēstuve izskatās pavisam vienkārša, bet, ieejot iekšā, esam pārsteigti par smuko interjeru, skaisti apgaismoto bāru, smukajiem galdiem ar stilīgiem galdautiem. Tātad, tas ir kārtīgs restorāns! Neskatoties uz skaisto interjeru, ēdieni ir pārsteidzoši lēti. Viesmīle iesaka populārākos ēdienus, kurus arī paņemam. Viens no restorāna “signature” ēdieniem ir viņu īpaši modificētie un smuki pasniegtie olivjē (rasols) salāti, ha!

Pirms mēs devāmies ceļā uz Kunguras alu, sieviete bagāžas glabāšanas telpā mums pastāstīja, ka šodien pēcpusdienā pilsētā ir gadatirgus, taču atceļā to neatrodam. Pilsēta ir ļoti maziņa, līdz ar to nevar būt, ka tirdziņu neatradām.

Ir palikušas vien dažas stundas līdz vilciena atiešanai, taču mēs paspējam vēl veselas divas (!) reizes paēst lētākajā ēstuvē (столовая) pie stacijas. Pie stacijas esošajā nelielajā tirdzniecības centrā uzejam veikalu “FixPrice”, kur viss tiek tirgots par centiem. Tur sapērkamies našķus un auzu pārslu putriņas brokastīm. Tā kā vilcienā būs jāpavada tikai pāris stundas vakarā, nakts un pāris stundas no rīta, mums pietiks ar brokastīm vien.

Laiks vilcienā paiet ātri, jo lielāko daļu (izņemot nakti) pavadām pļāpājot ar blakus sēdošo krievu ģimenīti un dažiem pusaudžiem, kas dodas uz sporta nometni. Kaspars un pāris puikas spēlē kārtis. Es lasu grāmatu. Braukt vilcienā ir forši.

Visas fotogrāfijas ir Kaspara roku darbs.

Lāstekas Kunguras ledus alā
Viens no ezeriem Kunguras ledus alā