Ķīna: 20 stundas Guandžou

14. un 15. novembris, 2016

Nākamais lidojums, uz Guandžou Ķīnā, ir divos naktī. Lidojam ar China Southern Airlines, kuri nodrošina arī bezmaksas viesnīcu tiem, kuriem ir vismaz 8 stundu ilgs pārsēšanās laiks. Superīgi ir arī tas, ka mums būs iespēja arī pastaigāties un iepazīt pilsētu. Ķīnā dažu pilsētu lidostās, tajā skaitā arī Guandžou, ir iespējams iegūt bezmaksas vīzu uz 24-72 stundām.

Kad iegādājāmies mūsu biļetes, zinājām tikai to, ka būs iespējams iegūt bezmaksas Ķīnas vīzu. Šis fakts mūs ļoti ieinteresēja, un tāpēc nopirkām lidojumu ar ilgāko iespējamo pārsēšanās laiku – 20 stundām. Par otro faktu uzzinājām pavisam nejauši. Meklējām informāciju par nakšņošanu Guandžou lidostā, un vietnē sleepinginairports.net izlasījām, ka China Southern piedāvā bezmaksas viesnīcu, ja pārsēšanās laiks ir ilgāks par 8 stundām. Un tad apskatoties informāciju arī lidkompānijas mājaslapā, šis fakts tika apstiprināts. Lieliski!

Tā kā biļetes cenā ir iekļauta arī nododamā bagāža, izlemju nodot mugursomu. Pirms dot somu prom, pārlieku dažas mantas mazajā mugursomā. Tās būs nepieciešamas dienā, kad būsim Guandžou.

Mums ir jānodod ne tikai mana soma, bet arī jāiečekojas. Vakar mājaslapā mums tas neizdevās. Lapā tika rādīts paziņojums, ka radusies kļūda. Kāda kļūda, netika paskaidrots. Mēģinājām vairākas reizes, bet nekā!

Sēžam kādu gabaliņu no China Southern lodziņiem, un, kas tur notiek, neredzam. Kad vajadzētu sākties čekinam, Kaspars aiziet pārbaudīt. “Uz ekrāniem vēl neesot nekādas informācijas, pasēžam vēl. Tur it kā daži cilvēki stāv, lai gan uz ekrāniem nav norādīts galamērķis,” Kaspars ierosina. Savukārt es gribu doties jau tagad, bet piekāpjos Kasparam.

Kad pēc 10 minūtēm ejam uz čekina kasēm, redzam milzīgo rindu. “Es taču teicu, ka vajadzēja nākt ātrāk,” pasmejos. Droši vien tā ir tā pati rinda, kur pirms 10 minūtēm bija tikai daži cilvēki.

Neliels gaļas veikaliņš, Guandžou

Nododot bagāžu un iečekojoties lidojumam, no darbinieces izdzirdam jautājumu, vai Ķīna ir mūsu galapietura. Acīmredzot, pasē neredz Ķīnas vīzu, kuru mums arī nav. Paskaidrojam, ka esam nopirkuši lidojumu uz Malaiziju, un Ķīna ir tikai pieturas punkts. Kamēr skaidrojam, darbiniece programmatūrā acīmredzot atrod mūsu lidojumu. Vairs jautājumu nav. Tiekam iečekoti abiem lidojumiem.

Dodamies cauri pārbaudei. Te viss notiek ātri, un drīz vien esam pie sava geita. Te, pie geitiem ir daudz ērtāki krēsli nekā lidostas “priekštelpā”. Ir arī garie krēsli – gulēšanai. Rozešu arī netrūkst. Pagājušajā naktī tas viss mums ļoti noderētu, ha.

Kasparam sāp kakls, un viņš dodas kāda silta dzēriena meklējumos. Netālu viņš atrod kafijas automātu. Cenas ir draudzīgas, tāpēc iegādājos silto dzērienu arī es. Tad ar kafiju rokās dodos suvenīru veikala meklējumos. Vēlos nopirkt vēl dažas pastkartītes. Kā par brīnumu, tās maksā tik pat, cik pilsētā – 50 centus jeb 2 dirhamus.

Kamēr es biju prom, Kaspars ir pārbaudījis China Southern mājaslapu un sapratis, ka esam palaiduši garām faktu, ka bezmaksas viesnīca ir jārezervē vismaz vienu dienu iepriekš. Upsss… Izskatās, ka pie bezmaksas viesnīcas netiksim, jo nokavējām pieteikšanos. Kaspars ir sabēdājies, jo viņš pēc lidojuma tik ļoti vēlas atgulties gultā… Es kaut kā neuztraucos, jo ir tāda sajūta, ka visu šo padarīšanu varēsim nokārtot uz vietas. Iekāpšana lidmašīnā sāksies ļoti drīz, un Kaspars vēl paspēj uzraksīt e-pastu China Southern ar lūgumu palīdzēt un rezervēt mums jebkādu viesnīcu, kurā ir pieejams kāds numuriņš.

Kasparam ir Gmail e-pasts, un Google pakalpojumi, tāpat kā Facebook, Instagram, Twitter, Ķīnā nav pieejami. Atgādinu to Kasparam. Viņš par to bija iedomājies un saka: “Nekas, vismaz izlasījuši būs. Varbūt līdz lidostai arī nonāks.”

Uz šīs nots dodamies uz rindu pie geita, un pavisam drīz tiekam lidmašīnā.

Augļu veikaliņš Guandžou
Manījām daudzus šādus augļu veikaliņus, Guandžou

Tā kā ir divi naktī, tad pie vakariņām lidmašīnā netiekam. Tiek pasniegti dzērieni un katram pa maizītei. Kaspars atlūzt tiklīdz apsēžas lidmašīnas krēslā. Līdz ar to man viņš ir jāmodina, kad tiek atnests ēdiens un dzēriens. Kasparu uzmodināt man sanāk tikai ar trešo reizi, un tad jau kratu diezgan pamatīgi. Tāpat paiet sekundes septiņas, kamēr Kaspars sapurinās un pilnībā atver acis. Skatos uz viņu un domāju, ka atpūta gulta viņam tik tiešām noderētu.

Lidojums ilgst 7 stundas, un Guanžou nolaižamies ap vieniem dienā. Izkāpjam no lidmašīnas un sekojam norādēm. Dodamies tur, kur rāda bulta ar uzrakstu “Transfer”. Pie viena no lodziņiem parādam savus papīrus, un tur mums darbiniece pavēsta, ka mums pienākas bezmaksas Ķīnas vīza uz 24 stundām un bezmaksas viesnīca. Hmm, tad nekas tomēr nav jārezervē!? Darbiniece ar roku norāda uz savu kolēģi, kas stāv maliņā, un palūdz viņai sekot. Meitene mūs aizved līdz lodziņiem, kur izsniedz bezmaksas 24 un 72 stundu vīzas, atkarībā no “layover” ilguma.

Mēs tiekam pie 24 stundu vīzas. Rindā pirms mums ir tikai viens cilvēks. Vīzas (zīmoga) iegūšanas process ir ātrs un vienkāršs. Cilvēki ir laipni un smaidīgi.

Esam tikuši arī pie bukletiņa ar lidostas karti un norādījumiem, kur jāiet, lai tiktu pie bezmaksas viesnīcas numuriņa. Sekojam norādījumiem (diezgan ilgi jāiet) un atrodam mums nepieciešamo vietu.

Lai gan mājaslapā ir teikts, ka ekonomiskās klases pasažieriem tiek piešķirtas 3 vai 4 zvaigžņu viesnīcu numuriņi, mums tiek iedota mape (no kuras izvēlēties viesnīcas), kurā ir uzskaitītas arī 5 zvaigžņu viesnīcas.

Trīsriepu mocis un trīsritenis, Guandžou

Ātri pāršķirstām mapi un izvēlamies vienu no pirmajām mapē attēlotajām viesnīcām. Iemesls ir pavisam vienkāršs – gribam pēc iespējas tuvāk lidostai. Lai arī mūs nodrošina ar bezmaksas transportu uz un no viesnīcas, tik un tā šis ir svarīgs kritērijs. Jo mazāk laika būs jāpavada braucot, jo ilgāk varēsim no rīta pagulēt. Tā kā lidojums uz Kualalumpuru, Malaizijā, ir agri, astoņos, tad no viesnīcas ir jādodas prom piecos.

Izvēloties viesnīcu, pievēršam uzmanību arī tam, vai tur ir pieejams internets un naudas maiņas punkts.

Darbiniece, šķiet, ir pārsteigta par mūsu izvēli. Viņa norāda uz to, ka mūsu izvēlētā viesnīca ir četrzvaigžņu. Vai mēs esam pārliecināti, ka nevēlamies, piemēram, lūk, šo viesnīcu, kas ir pieczvaigžņu? Nē, viss kārtībā, mums ir svarīgi, lai tā būtu pēc iespējas tuvāk lidostai.

Pusstunda ir jāpagaida, un mums pakaļ ir transfērs – neliels mikriņš, kura šoferis pie stūres aktīvi smēķē. Amerikāņi, kas brauc uz viesnīcu ar mums, uzjautrinās par šo faktu.

Braucot mikriņā, vēroju apkārtni. Kā jau citviet Āzijā. Šur un tur redz atkritumus, mazus veikaliņus. Cilvēki pārvietojas ar tiem pašiem mazlitrāžas močiem, kā citur Āzijā. Ik pa laikam mana kādu moci ar uz tā uzstellētu “veikalu” vai “ēstuvi”. Šeit satiksme gan notiek pa labo pusi, un automašīnām stūres ir kreisajā pusē.

Esam tikuši pie ļoti glītas istabas lielā četrzvaigžņu viesnīcā. Mūsu numuriņā ir divas platas vienvietīgās gultas, rakstāmgalds no pamatīga koka, milzīgs skapis, vannasistaba, seifs, fēns, elektriskā tējkanna ar bezmaksas tējām un ledusskapis. Ir arī tādi sīkumi kā kurpju tīrīšanas švammīte, čībiņas, dušas un dažas higiēnas lietas. Neesmu bijusi daudzās četrzvaigžņu viesnīcās, bet liekas, ka šeit ir viss, kam jābūt tādā viesnīcā.

Pēc dušas baudīšanas nedaudz pagulšņājam… katrs savā gultā. “Šodien tik labi gulēšu! Jo tu mani nespārdīsi, ha!” saku Kasparam. [Nē, Kaspars mani nespārda, es tik’ ākstos!]

Augstceltnes Guandžou

Ilgi vāļāties gultā nedrīkstam, lai arī ir nogurums. Drīz vien internetā atrodam veidu kā nokļūt līdz pilsētas centram un dodamies uz netālu esošo autobusu pieturu. Nobraucam pieturas četras un izkāpjam pieturā Renhe, lai tur pārsēstos metro. Šī vieta ir ļoti aktīva, viss čum un mudž! Te ir neskaitāmie veikali, ēstuves, ielas ēdienu stendi, augļu tirgotāji, viss viss! Visur mirguļo un spīd krāsainas izkārtnes, un tās rotā hieroglifi. Kaspars uzņem dažas fotogrāfijas, un dodamies uz metro.

Uz centru dodamies pašā aktīvākajā laikā, bet cilvēku metro nav TIK daudz. Pārsteidzoši! Nu, labi, sanāk paburzīties, bet tas ne tuvu nav kā Deli vai Mumbajas trakajās stundās. Varbūt tam, ka šodien ir “tik maz cilvēku”, ir kāds iemesls? Brīvdiena?

Sameklējam biļešu automātus. Divas biļetes (žetoniņi) maksā 14 juaņas. Vēlamies automātam dot 20, bet tie netiek pieņemti. Sieviete, kas stāv rindā aiz mums, ar žestu palīdzību paskaidro, ka tāda naudas zīme nederot. Jādod desmitnieki, desmit un pieci vai tieša nauda. Mums nekā no tā nav. Kad šūpojam galvu un gribam atcelt maksājumu, sieviete mums iedod 5 juaņas un atlikumu pretī neņem. “Viss OK, ņemiet par labu!” sieviete ar žestu palīdzību iestāsta.

Braucam līdz pieturai Tiyuxilu, kas atrodas Guandžou centrā (vai aptuveni centrā). Kamēr braucām metro, ārā jau ir satumsis. “Pastaigājamies pa šo tuvāko ielu, paēdam un pietiks. Mums pirms astoņiem labāk sākt virzīties atpakaļ uz viesnicas pusi. Ej nu sazini, kā tie autobusi vakarā brauc,” iesaku.

Bet tā kā iela ir īsāka nekā sākumā likās un ko redzēt tur ir salīdzinoši maz, dodamies nedaudz tālāk. Tajā pašā laikā meklējam, kur varētu paēst. Nekas neuzrunā, bet drīz vien mums apnīk domāt, ko ēst un kur. “Ai, ejam tur. Apnika jau meklēt!” Kaspars iesaka un norāda uz ēstuvi tieši mums priekšā. Tā, šķiet, ir vismazākā, neciālākā un netīrākā ēstuvīte, ko esam pagaidām redzējuši šajā centra apkārtnē.

Pienākot tuvāk, redzam, ka ēstuvīte tomēr ir gana tīra. Ēdiens maksā no 12 līdz 15 naudiņām. Tā kā viss ir ķīniešu valodā, tad, protams, kas ir kas, nesaprotam. Un tā kā droši vien ēstuves darbinieki angliski nerunā, tad Kaspars vienkārši parāda ar pirkstu uz sievietes, kas iepirkās pirms mums, ēdienu (kaut kādu gaļas zupu). Tā mēs pasūtam to pašu, ko sieviete. “Pagaršosim to zupiņu! Izskatās garšīga! Man šķiet, ka tur iekšā ir cūkgaļa,” Kaspars saka.

Dzeramā ūdens piegādātājs Guandžou

Tiekam pie savas zupas un saprotam, ka zupiņa nebūs nekāda garšīgā. Pietiek uz to tikai tā kārtīgāk paskatīties un pamanīt dīvainas sastāvdaļas – kaut kādas trubiņas un nenosakāmas izcelsmes švammveidīgus gabaliņus. Pēc neilgas apspriedes esam nonākuši pie secinājuma, ka tā ir kuņģa vai kādu citu, mhhmm, iekšu zupa.

Neskatoties uz to, ka zupa nav ļoti garšīga, notiesājam gandrīz visu porciju. Par laimi, zupas šķidrums ir gana labs, kā arī tajā peld kāds dārzenis un zaļumi. Daži zupā peldošie aknu gabaliņi arī ir ēdami.

Par šīm divām zupiņām un spraita pudeli samaksājam 25 juaņas.

Pēc vakariņu zupiņas dodamies debesskrāpju virzienā. Laika mums vēl ir gana – vismaz stunda. Apejam riņķi gar spīdīgajiem debesskrāpjiem. Te ir smuki – spīdīgi debesskrāpji, glīti ofisi, tīras ielas.

Guanžou atrodas arī divas no pasaules augstākajām celtnēm – CTF Finance Centre un Canton Tower. Canton Tower diemžēl neapskstām laika trūkuma dēļ. Vakarā tas esot īpaši iespaidīgs – tas tiek izgaismots ar krāsainām gaismiņām.

Dodamies atpakaļ uz metro, pa ceļam ieejot vienā no augļu veikaliem un 7-Eleven. Tur iepērkam šo to brokastīm. Lai gan rīt celsimies ļoti agri, četros, brokastis mēs ēdīsim. Pieredze rāda, ka arī šitik agrā stundā mēs esam naski uz ēšanu. It īpaši Kaspars.

Tā kā Ķīnā Google Maps un Here Maps nedarbojas un nekādas citas kartes mēs neesam meklējuši, esam uzmanīgi un ļoti rūpīgi sekojam līdzi, kur mēs ejam, lai neapmaldītos. Ja nogriezīsimies ne tur, kur vajag, tad nebūs forši!

Viss ir labi, mūsu atmiņa un acis mūs nepieviļ, un esam veiksmīgi nonākuši metro, aizbraukuši līdz autobusu pieturai un veiksmīgi atraduši autobusu atpakaļceļam! Uz mums nepieciešamo autobusa pieturu norāda policists tieši tajā brīdī, kad tajā iebrauc vajadzīgais autobuss!

Viesnīcā ierodamies tā kā plānots – nedaudz pēc deviņiem. Pavisam drīz liekamies uz auss, lai rīt celtos četros. Piecos mums ir jāpamet numuriņš, un mūs gaidīs viesnīcas transfērs. Malaizija, gaidi mūs!

Fotogrāfijas ir Kaspara roku darbs.